Monday, July 13, 2009

2 dibuang, 2 digantung

MyMetro

KUALA LUMPUR: Semua pelajar perempuan sebuah sekolah di Dungun, Terengganu yang terbabit dalam kejadian pergaduhan dan penyebaran aksi ‘gusti’ di laman Youtube, sudah diambil tindakan tegas termasuk dibuang serta digantung persekolahan.

Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata empat pelajar perempuan termasuk mangsa sudah dipanggil menghadap Jawatankuasa Disiplin Sekolah pada 7 Julai lalu untuk menjelaskan kejadian itu.

“Dua daripada mereka iaitu yang terbabit sebagai pengarah dalam rakaman itu sudah dibuang sekolah manakala seorang pelajar yang menjadi mangsa digantung persekolahan dua minggu dan mangsa yang membuat laporan polis digantung tiga hari.

“Seorang lagi remaja perempuan yang terbabit dalam kejadian itu pula dari sekolah berlainan dan pihak pentadbiran sekolahnya sudah mengambil tindakan terhadapnya,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Alimuddin berkata, punca persengketaan itu hanya disebabkan perkara kecil bermula dengan ejek-mengejek, namun menjadi serius apabila rakaman pergaduhan disebarkan di Internet.

Sehubungan itu, beliau memberi amaran kepada pelajar supaya tidak sesuka hati memasukkan rakaman video ke Internet dengan tujuan memalukan individu tertentu kerana mereka boleh berdepan tindakan undang-undang mengikut Akta 588, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Program Kaunseling, Fakulti Kepemimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Sapora Sipon, berkata kejadian itu mungkin berpunca daripada luahan tekanan dan tidak puas hati pembuli.

“Masalah buli tidak mengira jantina kerana ia membabitkan emosi tidak terkawal tetapi atas sebab apa pun, mereka tidak boleh menyebar rakaman semata-mata mahu menjatuhkan maruah seseorang,” katanya.

“Saya mendapati rakaman itu sudah dibuang di Internet tetapi saya mahu mengingatkan pelajar bahawa mereka juga tidak terlepas daripada undang-undang negara jika melakukan kesalahan,” katanya.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Program Kaunseling, Fakulti Kepemimpinan dan Pengurusan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Dr Sapora Sipon, berkata kejadian itu berkemungkinan berpunca daripada luahan tekanan dan tidak puas hati pembuli.

“Masalah buli tidak mengira jantina kerana ia membabitkan emosi tidak terkawal tetapi atas sebab apa pun, mereka tidak boleh sewenang-wenangnya menyebar sebarang rakaman semata-mata mahu menjatuhkan maruah seseorang,” katanya.

0 comments: