Monday, July 13, 2009

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my



SALIMA (bukan nama sebenar) mengesat air mata manakala anak lelakinya sugul pada sidang akhbar mengenai jiran mereka yang rupa-rupanya barua ah long di Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR - Setiap kali pintu rumahnya diketuk atau telefon berdering, seorang ibu tunggal, Salima, 40-an, tidak senang duduk.

Menumpang tinggal di rumah mertua, Salima takut tetamu atau pemanggil itu adalah seorang lelaki yang dikenali sebagai Pak Mus, 50-an, yang juga jirannya.

Setelah berpuluh-puluh tahun hidup berjiran di sebuah taman perumahan di sini, ibu tunggal itu tidak menyangka Pak Mus selama ini merupakan 'tali barut' ah long.

Akhirnya selepas termakan budi meminjam wang daripada Pak Mus tanpa menyangka ia perangkap ah long, Salima mendakwa dia menerima pelbagai jenis ugutan, daripada tindakan merampas peralatan rumah sehinggalah ancaman dipotong jari dan penggal kepala.

Semuanya bermula apabila Pak Mus menawarkan diri membantu Salima yang menghadapi masalah kewangan untuk membayar yuran pengajian dan asrama anak sulungnya di universiti serta belanja pendidikan dua anak gadisnya di sekolah menengah.

0 comments: