Wednesday, July 15, 2009

Amuk nak kahwin lagi

Oleh Hadzlihady Hassan
hadzlihady@hmetro.com.my


AMPANG: Merajuk selepas permintaannya untuk beristeri dua ditolak, seorang lelaki mengamuk dan berkurung dalam rumahnya hampir lima jam sebelum diberkas polis di Kampung Indah Permai di sini, Isnin lalu.

Lelaki terbabit yang bersenjatakan dua parang panjang mengugut untuk mencederakan anggota polis yang cuba memasuki rumahnya selain turut mengancam meletupkan dirinya dengan tong gas memasak.

Dalam kejadian jam 10 pagi itu, polis yang menerima maklumat daripada orang awam bergegas ke lokasi kejadian tetapi cubaan memujuk lelaki terbabit menemui kegagalan.

Menurut sumber polis, lelaki itu bertindak agresif setiap kali polis cuba memasuki rumahnya dengan mengugut hendak menyalakan api sambil memegang tong gas memasak.

“Selain itu, dia mengugut mencederakan polis menggunakan dua parang panjang yang dibawanya dan juga pisau yang diselitkan di pinggang.

“Hampir lima jam cuba memujuk namun lelaki terbabit tetap berkeras enggan membuka pintu dan memberi amaran akan mencederakan sesiapa yang cuba masuk ke rumahnya,” katanya.

Sumber terbabit berkata, keadaan ketika itu kecoh kerana ramai penduduk sekitar kawasan berkenaan turut berkumpul di perkarangan rumah lelaki itu untuk mengetahui kejadian sebenar selain cuba memujuknya menyerah diri.

“Keluarga lelaki terbabit dan rakannya turut cuba membantu memujuk dia keluar dari rumah, namun dia tetap enggan menyerah diri dan mengamuk dalam rumah terbabit.

“Anggota bomba dan penyelamat turut memberi bantuan tetapi setiap kali cuba memasuki rumahnya, lelaki terbabit akan menyerang,” katanya.

Menurutnya, isteri dan dua anak lelaki terbabit bagaimanapun dapat melarikan diri keluar dari rumah sejurus dia mengamuk dan ketiga-tiga mereka dalam keadaan selamat.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang, Asisten Komisioner Abd Jalil Hassan, ketika dihubungi berkata, lelaki berkenaan akhirnya berjaya ditahan selepas hampir lima jam usaha memujuknya gagal.

“Polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata selepas pelbagai usaha memujuk lelaki terbabit gagal selain dia bertindak agresif.

“Selepas terkena gas pemedih mata, lelaki itu akhirnya pengsan dan mungkin juga kerana kepenatan dan polis akhirnya menahannya,” katanya.

Difahamkan, lelaki berusia 34 tahun itu bekerja sebagai kontraktor elektrik manakala isterinya seorang kakitangan swasta.

Menurut Abd Jalil, siasatan awal mendapati lelaki itu mengalami tekanan selepas permintaannya untuk berkahwin seorang lagi tidak direstui isterinya.

“Mungkin kerana terlalu memikirkan permintaannya yang ditolak isterinya itu membuatkan lelaki terbabit tidak dapat mengawal perasaan.

“Dia kini ditahan dan dihantar ke wad psikiatri Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk menjalani pemeriksaan sama ada mengalami gangguan mental,” katanya.

0 comments: