Wednesday, May 20, 2009

Anak penulis blog dituduh curi motor, dompet

Sumber Harian Metro

SHAH ALAM: Anak kedua kepada penulis blog Raja Petra Raja Kamaruddin dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, semalam, atas empat dakwaan termasuk mencuri motosikal dan dompet.

Raja Azman Raja Petra, 33, yang tidak bekerja, mengaku bersalah atas semua pertuduhan yang dibacakan di hadapan Majistret Norkamilah Aziz.

Dia yang tidak diwakili peguam mengaku bersalah mencuri motosikal Yamaha RXZ kepunyaan operator, Mohd Syaiful Setapa, 24.

Selain itu dia didakwa memecah masuk dan mencuri dompet milik mangsa mengandungi kad pengenalan, wang tunai RM20, cukai jalan, lesen memandu dan dua kad mesin juruwang automatik (ATM).

Dia didakwa melakukan kedua-dua perbuatan itu di sebuah rumah di Jalan Batas 2, 19/6B, Seksyen 19 di sini, pada 20 Mac lalu, jam 9.30 pagi.

Bagi perbuatan mencuri motosikal, Raja Azman didakwa mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara tujuh tahun dan didenda, manakala bagi perbuatan memecah masuk dan mencuri dompet, dia didakwa mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan boleh dipenjara lima tahun.

Selain itu, Raja Azman mengaku bersalah mencuri telefon bimbit dan jam tangan bernilai RM3,850 milik seorang pelajar, Saipul Adli Mohamed Yunus, 21, di rumah mangsa di Seksyen U2, di sini, pada jam 10 pagi, 24 April lalu.

Bagi perbuatan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun dan denda.

0 comments: