Friday, May 8, 2009

Bersalin ketika nak ke sekolah

Oleh Meor Riduwan Meor Ahmad
mriduwan@hmetro.com.my


MELAKA: Perbuatan durjana seorang lelaki menjalin hubungan cinta terlarang serta menjadikan seorang pelajar perempuan yang juga anak jirannya sebagai hamba nafsu serakah sejak setahun lalu akhirnya terbongkar apabila gadis itu melahirkan seorang bayi lelaki dalam tandas rumahnya di Pengkalan Rama Pantai, dekat sini, kelmarin.

Bagaimanapun difahamkan, bayi lelaki cukup sifat itu disahkan mati oleh kakitangan Hospital Melaka (HM) ketika dibawa bersama pelajar terbabit sejurus selepas dilahirkan.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah (Risikan dan Operasi) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri, Superintendan Hamdan Majid, berkata polis kini sedang mengesan lelaki berusia 20-an itu untuk membantu siasatan.

Mengulas lanjut, Hamdan berkata, berdasarkan siasatan awal dan penelitian laporan polis dibuat oleh doktor yang merawat pelajar bawah umur serta bayi itu, pihaknya difahamkan bayi terbabit dilahirkan ketika gadis berkenaan hendak ke sekolah.

“Kejadian berlaku kira-kira jam 6 pagi ketika pelajar perempuan berusia 17 tahun itu bersiap untuk ke sekolah di rumahnya
“Selepas memakai pakaian sekolah, pelajar berkenaan tiba-tiba sakit perut seperti hendak membuang air besar dan masuk ke tandas di rumahnya.

“Dia bagaimanapun terkejut dan ketakutan kerana tiba-tiba bersalin di dalam tandas dan bayi itu dipercayai terjatuh. Pelajar itu yang kesakitan dan keletihan kerana mengalami pendarahan memanggil ibu dan bapanya membantu,” katanya.

Hamdan berkata, ibu bapa pelajar perempuan itu yang turut terkejut dengan kejadian berkenaan membawa anak mereka dan bayi itu ke HM untuk mendapatkan rawatan.

“Saya difahamkan, pelajar perempuan terbabit mendakwa langsung tidak menyedari bahawa dia mengandung dan gadis itu mahupun ibu bapanya tidak melaporkan mengenai kelahiran dan kematian bayi berkenaan.

“Sebaliknya, doktor yang membuat pemeriksaan ke atas gadis terbabit membuat laporan laporan polis kerana mengesyaki sesuatu selepas bertanya kepada pelajar dan keluarganya,” katanya.

0 comments: