Friday, May 8, 2009

Maut angkara dendam

Oleh Rudy Fazrunisyam Samarudin
rudy@hmetro.com.my


JOHOR BAHRU: Seorang lelaki warga Bangladesh maut manakala rakannya cedera diserang sekumpulan tiga lelaki Vietnam dalam kejadian serangan bermotifkan dendam di sebuah rumah dua tingkat di Jalan Riang 10, Taman Gembira di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 1.42 tengah hari, mangsa dikenali sebagai Ali Husain, 35, seorang penyelia di sebuah kilang berhampiran ditemui mati dalam keadaan berlumuran darah di dapur rumah yang menjadi tempat tinggal kira-kira 14 warga Bangladesh itu.

Mangsa ditemui mati dengan kesan cedera akibat tikaman senjata tajam di dada manakala rakannya, Abu Khair, 38, cedera di lengan.

Difahamkan, si mati dan rakannya yang 10 tahun bekerja di negara ini pulang ke rumah untuk makan tengah hari sebelum kejadian berlaku.

Seorang rakan serumahnya dikenali sebagai Ali Said, 30-an, berkata ketika kejadian dia sedang tidur di ruang atas rumah dan terjaga apabila mendengar bunyi bising di dapur.

Katanya, dia segera turun ke bawah dan terkejut mendapati mangsa terbaring berlumuran darah dan seorang lagi rakannya cedera akibat senjata tajam.

“Saya tidak nampak dan tidak tahu apa sebenarnya berlaku sebelum ini, tetapi saya ada terdengar bunyi bising dari dapur menyebabkan terjaga daripada tidur,” katanya.

Ali berkata, berdasarkan apa diceritakan beberapa jiran berdekatan, mereka nampak sekurang-kurangnya tiga lelaki berjalan keluar dari rumah berkenaan.

Ketika kejadian, tujuh penghuni dalam rumah berkenaan termasuk kedua-dua mangsa dan empat di bahagian atas dan selebihnya di bawah termasuk dapur.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan (JBS), Superintendan Zainal Baharom ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata, siasatan sedang dijalankan dan sehingga kini, mangsa yang cedera masih dirawat di Hospital Sultanah Aminah (HSA) Johor Bahru.

Katanya, pihaknya sedang menunggu laporan penuh bedah siasat ke atas mayat mangsa untuk mengenal pasti punca sebenar kematian dan motif kejadian sedang disiasat.

“Berdasarkan soal siasat ke atas mangsa yang cedera, suspek terdiri daripada tiga lelaki Vietnam yang tiba-tiba masuk ke rumah dan terus menyerang kedua-dua mangsa.

“Siasatan juga mendapati seorang daripada suspek sudah dikenal pasti identitinya itu pernah bekerja di tempat sama dengan si mati,” katanya.

Zainal berkata, sehingga kini, gerakan memburu semua suspek sedang dijalankan dan tiada tangkapan dilakukan.

Sehubungan itu beliau meminta orang ramai menyaksikan kejadian agar menghubungi talian hotline polis di nombor 07-2212999.

0 comments: